officeyoga.sk > SUP YOGA  > SUP Yoga – odpovede na najčastejšie otázky

SUP Yoga – odpovede na najčastejšie otázky

SUP Yoga, čiže yoga na Stand-Up Paddleboard, je praktizovanie yogy na doske na vode, ktorá je posledné roky veľmi obľúbená vo svete, tak prečo nie aj na Slovensku? Máme predsa množstvo jazier, leto býva posledné roky riadne horúce, yoga je u nás veľmi populárna a vo vodných športoch máme aj zopár olympijských medailí 🙂 Výborný predpoklad k tomu, aby sa SUP Yoga zaradila medzi naše letné aktivity a zároveň osviežila (a to doslova!) našu yogovú prax. Nie len, že pri nej úplne vypneš myseľ, precvičíš svaly, ktoré bežne nepoužívaš, ale sa aj poriadne zasmeješ a neraz osviežiš – čo je ideálne na horúce letné dni. V čom spočíva jej TOP 10 benefitov som Ti prezradila v poslednom blogu, tentokrát Ti prinášam úprimné odpovede na najčastejšie kladené otázky:

1. Môžem sa pridať, aj keď som yogu nikdy necvičil?

Samozrejme, že áno. Som zástancom toho, že ak sa ponúka v niečom kurz pre pokročilých, mal by byť dostupný aj začiatočnícky, lebo bez neho sa tým pokročilým nikto nestane. Ak nie je určený stupeň náročnosti, aktivita je vhodná pre všetkých mobilných ľudí, v prípade SUP Yogy je podmienkou, skôr schopnosť plávať ako yogovať. Moja SUP Yoga je vhodná pre začiatočníkov ako aj pokročilých, pretože ponúknem vždy niekoľko verzií asány a Ty si môžeš vybrať tú svoju. Samozrejme, musíš sa však zmieriť aj s tým, že vedľa Teba bude super-ohybná yogínka relaxujúca v praclíku, kým Ty budeš váhať, či odlepiť koleno z kľačiaceho bojovníka a prejsť do bojovníka 3, ale tento tréning neporovnávania sa sa Ti veľmi zíde v bežnom živote.

2. Môžem sa pridať, aj keď som nikdy nestál na SUP-e?

Opäť – samozrejme, že áno. Vždy je niečo prvýkrát. Myslíš, že ja som sa narodila s boardom na nohách? Ver mi, že ten paddleboard možno vyzerá hrôzostrašne, ale nikto Ti nehovorí, že sa naň musíš hneď postaviť a veslovať ako o život. Pokojne zostaň na kolenách, nepanikár, nevymýšľaj, aktivuj pokoru, daj bokom ego, hlboko dýchaj, všímaj si a uč sa, čomu nerozumieš, pýtaj sa. Ja som prvýkrát pred niekoľkými rokmi jazdila celý deň na SUP-e opačne, t. j. ventil vpredu a čudovala som sa, prečo ma to stále točí dookola. Len nedávno sa mi stalo, že som sa na breh vrátila s plutvou nahor, lebo som bola tak emotívne mimo z úžasnej atmosféry na lekcii. A tiež ak chceš ísť rovno, treba zaberať kúsok popri okraju boardu, vždy zo 2-3 krát jedna strana a potom prestriedaj, ak chceš zmeniť smer, zaber pádlom ďalej od okraja boardu presne na opačnej strane, do ktorej chceš ísť. Nechaj si v požičovni nastaviť výšku pádla, aby si sa pri ňom nemusel hrbiť či stáť na špičkách (to sa na SUP-e ani moc nedá 🙂 ), cca. po Tvoju vystretú vzpaženú ruku. 

3. Čo keď spadnem?

No a? Tak sa osviežiš, zasmeješ, rozosmeješ všetko naokolo (ak budeš prvý, povzbudíš tým ostatných), vyštveráš sa naspäť a budeš pokračovať ďalej. Ideálne padať vždy smer voda a nie vedľajší board, aby si si neublížil a nespustil domino efekt (aj keď o ten sa často postarajú jemné vlny, ktoré svojím pádom spôsobíš, ako aj obzeranie sa škodoradostných yogínov a strata balansu), základom je, že vieš plávať. Ja hovorím, že prvý pád je momentom, od ktorého si tú yogu na vode začneme skutočne bez obáv užívať – ver mi, čerpám z vlastnej skúsenosti. Ak sa ho bojíš z praktického dôvodu typu – namočím si vlasy, nemám náhradné oblečenie, bude mi zima a pod., rozumiem, ale potom si treba rozmyslieť, na aký druh aktivity si prišiel – to, že budeš prinajmenšom oprskaný, musíš prijať ako samozrejmosť. 

4. Vyleziem z vody naspäť na dosku?

Niekto ľahšie, niekto ťažšie, ale ver mi, že vylezieš. Od dosky sa odrazíš dlaňami/lakťami, keď tak Ti pomôžeme. Hlavne Ti to nikto nestopuje, kludne si okolo nás môžeš dať kolečko plavby, ver mi, že jediný, kto Ťa rieši na yoge, si len Ty sám, lebo každý má čo robiť, aby riešil práve seba. Keď sme boli pred pár rokmi na dovolenke s mojou maminou a sestrou, nahovorili sme mamu na jazdu vodným banánom. Samozrejme, že nás na záver v plnej rýchlosti vykotili a moja mamina mala problém vyliezť hore, všetci ju hecovali, radili jej, ale až keď sa upokojila, predýchala, našla si svoj spôsob, ako bez problémov vyliezť hore. Pamätaj, že máš čas, je to Tvoja yoga. 

5. Čo keď nebudem vedieť spraviť niektorú yoga pozíciu?

Tak ju nespravíš. Nič hrozné sa nedeje. Yoga nie je predsa žiadna súťaž, ide o cestu a preto si skús viac vychutnať to, ako po nej ideš za sprievodu dychu, ako sa náhliť za nejakým vytúženým cieľom (t. j. „dokonalou“ asánou), lebo ver mi, že tá cesta je to dobrodružstvo, ten cieľ je už len čerešničkou na torte. Vždy si spomeniem na svoju vlastnú skúsenosť, ako som sa 5 rokov poctivo učila, aby som v jeden deň mohla na samé Áčka s červeným diplomom promovať na právnickej fakulte. Tých 5 rokov bola drina, ale aj zábava, sny, očakávania, pády či úspechy, ale ten pocit prázdna deň po promóciách, že „čo teraz?“ ma prekvapil. Tak silno som lipla na predstave, že bude zo mňa právnička, až som si tú skutočnosť napokon ani nevedela vychutnať a mala som pocit, ako keby kus zo mňa skončením školy odišiel. Čiže – mať plány a sny – je síce pekné, ale pozor, aby sme pre jeden strom neprestali vidieť celý les. Aby sme si pre jednu „nedosiahnuteľnú“ asánu nepokazili celú yogovú prax. 

6. A to musím prísť v plavkách?

Nie. Môžeš si obliecť aj teplákovú súpravu, ak sa v nej cítiš dobre. Síce bude trochu ťažká, keď padneš do vody, preto radšej odporúčam legíny a tielko, či kraťasy. Pokojne aj plavky – ja sa im vyhýbam, lebo sa jednoducho v rôznych yogových skrutoch necítim úplne komfortne, či tie moje mini kúsky látky menom „plavky“ zakryjú to, čo zakryté zostať má. Ja cvičím v tom, v čom praktizujem yogu cez leto. Kraťasy a yoga podprsenka. Hlavne pohodlné, ľahké materiály. Dole nezabudni dať doplnky typu visiace náušnice, čakrové či iné náramky, okuliare na hlave a žabky (áno, aj s tým som sa už na palube stretla). 

7. Musím/môžem mať vlastný paddleboard?

Nemusíš a môžeš. Vždy je k dispozícii požičovňa, ktorá ráta s nahlásenou kapacitou a boardy rôznej veľkosti spolu s pádlami a inštrukciami sú k dispozícii. Ak máš svoj, kludne si ho vezmi. Cena sa však väčšinou nemení. 

8. Je treba si niečo doniesť?

Nie. Iba seba a dobrú náladu, pohodlné oblečenie. Žiadne pomôcky na tejto yoge nepoužívame, pracujeme s tým, čo nám telo umožní. A nie, netreba Ti ani uterák, ani vodeodolný obal na mobil (ani mobil!), ani slnečné okuliare, všetko to, v čom si prišiel, si môžeš nechať v požičovni paddleboardov alebo na svojej deke, ktorú Ti niekto stráži. SUP Yoga je veľmi minimalistická, potrebuješ k nej primárne SUP a vodu. Ja odporúčam sa nakrémovať opaľovacím krémom, aby si sa nespálil a tiež sa nastriekať repelentom, lebo stojace vody sú typickým útočiskom komárov. 

9. Koľko to trvá?

Hodinu, t. j. 60 minút. Preto skús chodiť načas, aby sme sa neoberali o vzácne yogové minúty. Hodina Ti ubehne ako voda a to doslovne. 

10. Musím vedieť dobre plávať? Aká je hlboká voda? 

Áno, plávanie a dýchanie je základný predpoklad na SUP Yogu. Je možné obliecť si vestu, ale ja osobne prijímam iba plavcov. Voda v jazerách býva dosť hlboká, maxi board kotvíme ďalej od brehu, čiže rátaj tak s 10-15 metrami, ale niet sa čoho báť, hĺbka je irelevantná, ak vieš plávať a nechystáš sa objavovať bahnité dno freedivingom. 

 

Napadá Ťa ešte niečo, čo by si sa chcel spýtať? Ak áno, sem s tým! Rada Ti zodpoviem Tvoje otázky, aby som Ťa zbavila pochybností, obáv a dodala Ti odvahu a chuť vyskúšať túto letnú edíciu yogy. 

 

Tak čo, navnadila som Ťa? Ak áno, neváhaj, a pridaj sa k nám na palubu! So mnou si môžeš SUP Yogu zacvičiť vďaka spolupráci so SUPportálom – požičovňou paddleboardov na jazere Veľký Draždiak v Petržalke a to každú stredu a nedeľu. Výnimočne aj v rámci podujatia VegDay na Wake Lake už túto sobotu, 27.7. o 11,00. Teším sa na Teba, vidíme sa na vode 🙂