officeyoga.sk > SUP YOGA  > SUP Yoga – letná verzia yogy na vode

SUP Yoga – letná verzia yogy na vode

SUP Yoga, čiže yoga na Stand-Up Paddleboard, je praktizovanie yogy na doske na vode, ktorá je posledné roky veľmi obľúbená vo svete, tak prečo nie aj na Slovensku? Máme predsa množstvo jazier, leto býva posledné roky riadne horúce, yoga je u nás veľmi populárna a vo vodných športoch máme aj zopár olympijských medailí 🙂 Výborný predpoklad k tomu, aby sa SUP Yoga zaradila medzi naše letné aktivity a zároveň osviežila (a to doslova!) našu yogovú prax. Nie len, že pri nej úplne vypneš myseľ, precvičíš svaly, ktoré bežne nepoužívaš, ale sa aj poriadne zasmeješ a neraz osviežiš – čo je ideálne na horúce letné dni. V čom spočíva jej TOP 10 benefitov:

1. Zapájanie hlbokých svalov tela

Pojem „core“ je skloňovaný v súvislosti s cvičením, a yogou zvlášť, veľmi často. Veď ide o systém prevažne brušných svalov, ktoré vypĺňajú tú časť tela, v rámci ktorej nie sú žiadne kosti. Teraz si sa asi zastavil a zamyslel nad pravdivosťou predchádzajúcej vety – ale skutočne si predstav kostru ľudského tela a jediné miesto, kde naše telo nepodopiera kostrový aparát je jeho stred. Sú tu len stavce a platničky našej chrbtice a ich hlavnou oporou je brucho, v ktorého dutine sa navyše nachádza väčšina orgánov nášho tela (t. j. črevá, žalúdok, žlčník, pečeň, pankreas, slezina), ktoré má za úlohu brušná stena chrániť. A keď sa snažíš udržať na vode, tak práve tento hlboký stabilizačný systém hrá hlavnú úlohu. Aktivuješ ho v každej jednej yoga asáne už len podvedome, aby si sa vyhol pádu do vody. Navyše väčšinou času práve okolo nášho pupka osciluje ťažisko a taktiež je tu uložený nervový uzol solar plexus, čiže nie len, že odtiaľto vyviera koordinácia a ladnosť pohybu, ale taktiež aj reakcia ochrany resp. útoku. Aj preto pozície typu tigrie natiahnutie, loďka či doska, orientované na stred tela, sú na boarde ešte náročnejšie a chvejúce sa telo nachádza oporu práve v hlbokých svaloch coru, ktoré ťa na druhý deň prekvapia miernou svalovicou.

2. Podpora koordinácie a ladnosti pohybu

Tak ako nás už samotná yoga na súši učí vzpriamenému postoju, ktorý pridáva nášmu telu nie len zopár centimetrov na výške, ale aj dôstojnosť a eleganciu, tak bonusom SUP Yogy je, že v nej aj ten, kto sa na yoge cíti ako slon v porceláne, vyzerá ako baletka, lebo inak nám to telo ani nedovolí sa hýbať. Len ladne a koordinovane, akýkoľvek prudký pohyb je totiž predzvesťou pádu do vody. Čiže rýchle a nekontrolované pohyby vymieňame za premyslené ťahy rukami a nohami, pričom dôležitý je aj pohľad, ktorý by mal sledovať plynule trajektóriu jedného bodu, aby sa nám nezatočila hlava a nestratili sme balans.

3. Zlepšenie techniky

Tento benefit si asi nečakal, ale áno, práve pri takejto nestabilnej yoge sa prestávame náhliť, predvádzať a ego ustupuje pokore, ktorá sa nad pozíciou zamýšľa, venuje jej viac času a princíp menej je viac nadobúda konečne reálny zmysel. Aby sme totiž predišli pádu, sme nútení nedopínať kolená a lakte, naopak, pokrčením zapojiť svaly okolo ich upnuté a kĺby šetriť, taktiež podsádzať panvu, aktivovať brucho, či nezakláňať hlavu do šialených polôh. Detaily, ktoré si všímame, vyšperkujú našu pozíciu v technike a nie v tom, aby sme sa do nej len dostali za každú cenu.

4. Plnohodnotné využívanie potenciálu dlaní a chodidiel

Často dokonca počúvam, že po SUP Yoge máte svalovicu až na končekoch prstov rúk a nôh. Áno, nie je to náhoda, nakoľko je počas nej priam nevyhnutné prisať sa ako skalolezec a využiť celú plochu dlaní a chodidiel pre zlepšenie kontaktu s boardom. Veľký rozdiel vnímam pri polohe dlaní a chodidiel yogínov najmä v mačke, streche, či v tricepsovom kliku, ale aj v balančných stojatých pozíciach. Odnaučíš sa odliepať priestor pod palcom na dlani a tým nepreťažovať zápästie a objavíš potenciál tak palca ako aj malíčka na nohe. Skús si najbližšie všimnúť vzájomné priestory medzi prstami, ich pricucnutie k podložke ako taký jašter gekon, čo zvyšuje stabilitu postoja a tým aj Tvoju dôveru v zvládnutie asány.

5. Test stability a rovnováhy

Zažiješ najmä v asánach, ktoré sú často pre Teba na súši jednoduché, lebo veď nespadnúť z bojovníka dva nie je žiadna veda, však? Na vode však zažiješ úplne iný rozmer v pozíciach, kedy už čo i len jedna končatina opúšťa board. Nie to ešte dve či tri! A ak máš ešte upraviť smer pohľadu, tak Tvoja rovnováha dostáva riadne zabrať. Skús vtedy čo najmenej zatínať zuby a sprísňovať výraz v tvári zúžením pier, naopak, nedrž v tvári napätie a skús sa sústrediť na podsadenie panvy, aktiváciu brucha, používanie svalov panvového dna a zakorenenie sa do podložky aspoň tými končatinami, ktoré na nej zatiaľ máš. V prípade pádu (lebo ten skôr či neskôr nastane a nie je to ani hanba, ani zlyhanie, či narušenie „dokonalej“ asány, lebo taká ani neexistuje), sa zasmej, osviež, vylez nejako naspäť na board a pridaj sa k skupinke, keď budeš vládať.

6. Tréning s ťažiskom

Uloženie nášho ťažiska, t. j. hmotného stredu, je odpoveďou na to, prečo je pozícia vrany na boarde jednoduchšia, ako pozícia stromu. V zjednodušenej predstave je ťažisko bod, ktorý sa pohybuje, ako keby v ňom bola sústredená celá hmotnosť sústavy a pôsobili v ňom všetky sily pôsobiace na sústavu. Ok, ale dosť bolo fyziky! Ak máme totiž pod sebou nerovný povrch, tak čím sme nižšie, tým sa váha lepšie rozloží a ťažisko zostáva dole, akonáhle sa zdvíhame vyššie, tak ide s nami, logicky, aj ťažisko, a stabilita je o to menšia. A preto je úplne v poriadku, ak si medzi asánami zvolíš vlastnú pauzu, ak ju Tvoje telo potrebuje, nakoľko pozícia dieťaťa je tu pre Teba aj na vode.

7. Absolútna koncentrácia na prítomný okamih

Možno si povieš teraz, že veď to je pri yoge samozrejmosť, ale priznajme si, ako často Ti pri nej odbehne myseľ a pristihneš sa, že v hlave ešte pracuješ, alebo už varíš či ukladáš deti spať? Pri SUP Yoge sa Ti to veru nestane. Inak bude toto odbehnutie mysle sprevádzané stratou koncentrácie na moment tu & teraz, a nedobrovoľným osviežením sa vo vode. Ja osobne si ten pád vždy „naplánujem“ až pri skúšaní náročnejších asán, pretože tie  2-3 sekundy výdrže v nich stoja za to!

8. Reštart mysle a záplava endorfínmi 

Spôsobí ich práve hormón adrenalín, ktorý sa Ti začne nadmerne produkovať v dôsledku reakcie tela na novú výzvu, na vykročenie z komfortnej zóny, na vzrušujúci zážitok. Miešajú sa v nás pocity radosti, nadšenia, zvedavosti s pocitmi obáv, neistoty a nedôvery. Je to absolútne prirodzené a normálne, väčšinou sa tento mix pocitov ustáli v momente, keď si to začneš užívať a keď prekonáš strach z pádu – teda spadneš 🙂 A tie endorfíny na záver v savasane – v polohe mŕtvoly, kedy sa uvoľnené telo len tak necháva unášať miernymi vlnami vody, do tváre Ti svietia lúče pomaly zapadajúceho slnka a ruky necháš končekmi prstov namočené v jazere, ten pocit musíš jednoducho zažiť, aby si pochopil ten úsmev na tvári, ktorý si zo SUP Yogy odnášame vždy domov. 

9. Upokojivý účinok vody a prírody

Hľadaj za ním všetky tie zvuky, vône, ktoré vytvárajú atmosféru našej outdoorovej yoga shaly. Áno, aj tie zvuky hrajúcich sa detí, štekajúcich psov na vychádzke, plavca, ktorý prepláva okolo nás, rovnako aj bzučanie hmyzu. Tak aj vôňa okolitých stromov, jazera, opaľovacích krémov, repelentov, až po neďaleko vysmážané langoše – proste to k tomu patrí. Nesnaž sa nič z toho vytesniť, prijmi cez svoju všímavosť bez hodnotenia každý detail tohto momentu, lebo práve tým si vytváraš jedinečný zážitok a spomienku. Všetky tieto zvuky a vône sú totiž našou aktuálnou aromaterapiou a zvukoterapiou, pohlcujúce naše zmysly a upokojujúce našu myseľ. 

10. Práca s hlbokým a pomalým dychom

Dych. Základná esencia yogy. Či na súši alebo na vode. Na nej však ešte o niečo viac. Dychom vedieme ten ladný a koordinovaný pohyb, dychom sa ukludňujeme, keď sa naše telo príliš rozhúpe, po dychu lapáme, keď sa nám podarí spadnúť do vody a následne nevieme zastaviť nával smiechu. A napokon, dych náš šteklí v nosných dierkach v záverečnej savasane. Všimni si, ako sa spomalí, prehĺbi a vtedy vieš, že tá yoga, to spojenie tela a mysle, sa deje práve vďaka nemu. 

 

Benefity SUP Yogy by sme mali, verím, že potvrdili Tvoj zámer najbližšie ju so mnou vyskúšať. Pridaj sa k nám na palubu! So mnou si môžeš SUP Yogu zacvičiť vďaka spolupráci so SUPportálom – požičovňou paddleboardov na jazere Veľký Draždiak v Petržalke a to každú stredu a nedeľu. Výnimočne aj v rámci podujatia VegDay na Wake Lake už túto sobotu, 27.7. o 11,00. Teším sa na Teba, vidíme sa na vode 🙂

 

A aj keď sú benefity SUP Yogy veľmi lákavé, aby som Ťa úplne zbavila zvyšných pochybností, či je táto yoga na vode vhodná aj pre Teba, v nasledujúcom blogu Ti zodpoviem ešte najčastejšie kladené otázky.