officeyoga.sk > Power Yoga  > Power Yoga – história & pravidlá (1. časť)

Power Yoga – história & pravidlá (1. časť)

Kým pre mnohých západniarov je jedinou alternatívou spomedzi všetkých druhov yogy pre absenciu spirituálnych, náboženských prvkov a sústredenia sa na fyzickú stránku, priaznivci tradičnej yogy si často neodpustia poznámku, že o yogu ani nejde – milovaná aj kritizovaná Power yoga. Kde sa vzala a čo sa skrýva za prívlastkom „power“? 

 

Trochu z histórie

 

Počiatky tejto fyzicky náročnejšej a tempom dynamickejšej yogy siahajú k 80. rokom 20. storočia– aj preto ju možno zaradiť medzi najmladšie druhy yogy. Vtedy dvaja študenti indického učiteľa K. Pattabhi Joisa, kodifikátora Ashtanga yogy, američan Bryan Kest  a rodáčka z USA Beryl Bender Birch, prišli s myšlienkou vyskladať z asán pochádzajúcich z Ashtanga yogy (ako aj pridaním ďalších, nových, ktoré si telo žiada) kreatívnejšie zostavy a pridať tréning mysle prostredníctvom rôznych, vedecky uznávaných nástrojov, napr. nenáboženskej meditácie, dychových techník, afirmácií a pod. Čiže tvrdenie, že Power yoga je len o fyzickej stránke, nie je v súlade s jej pôvodným zámerom. Jeden z jej zakladateľov B. Kest ju sám označil za „meditáciu v pohybe“. Aj odklon od stovky rokov starej tradičnosti, ktorej zdravotný aspekt a bezpečnosť spochybnila moderná medicína a veda, bol len reakciou na dopyt trhu zmäteného a odradeného z ohybnosti indických yogínov na obrázkoch, ku ktorej mal bežný človek presediaci denne 8 hodín na míle ďaleko. A rovnako aj profesionálny športovec. B.B.Binch v knihe Power Yoga z r. 1995 použila prívlastok „yoga pre atlétov“. Tým, že sa rozhodli asány oslobodiť z dogmy a rigidity prísne za sebou nasledujúcich sekvencií a umožniť im kombináciu do logických súborov – vinyas, cez plynulé prechody – flow, dovolili vyniknúť slobode yogy. Takto nastavené liberálne pravidlá popustili uzdu fantázie a objavovania nekonečného množstva kombinácii asán, ktoré v sebe nesú prvky spinálnej (naťahovacej), posilňujúcej, flow (aeróbnej) ako i restoratívnej (terapeutickej) yogy. Ak sa k tomu pridá rešpektovanie pravidiel anatómie a fyziológie ľudského tela, Power yoga je vhodnou kompenzáciou spôsobu života typického západného človeka dnešnej doby (prevaha sedavého zamestnania, nedostatok pohybu a absencia dynamiky v ňom, nesprávne držanie tela, pocity únavy a napriek tomu nespavosť, problémy s koncentráciou, plytký a rýchly dych) ako aj vhodnou alternatívou tréningu tela a mysle v jednom. Najmä vďaka modifikácii tradičnej yogy do podoby Power yogy sa yoga samotná za posledné roky minulého storočia stala populárnou aj na západe. A aby sme nezabudli ešte jedno meno – aj američan Baron Baptiste sa o to zaslúžil publikáciou bestselleru Journey into Power (aj preto sa v USA často stretneš s označením Baptiste yoga).

 

Pravidlo tzv. pyramídy

 

Aj keď Power yoga nepredstavuje povinnú postupnosť jednotlivých asán ako jej staršia sestra Ashtanga yoga, napriek tomu je štruktúra praxe zadefinovaná v podobe pyramída štýlu. Lekciu Power yogy spoznáš podľa dodržania tejto postupnosti:

 

1. Krátka vedená meditácia (sprítomnenie sa, stíšenie, dychové techniky, zámery,…)

2. Úvodná statická sekvencia (spinálno-posilňovacia časť

a) aktivácia chrbtice a rozhýbanie kĺbo

b) strečing posturálnych svalov s tendenciou skracovať s

c) posilnenie fázických svalov s tendenciou ochabovať

3. Pozdravy slnku A, B a ich variácie (aeróbna časť)

4. Dynamická sekvencia (aeróbno-posilňovacia časť)

5. Záverečná statická sekvencia (spinálno-restoratívna časť)

6. Dlhšia tichá meditácia

 

Všimni si, ako rastie jang – sympatický nervový systém, energickosť, silovosť a tým aj námaha a intenzita smerom ku krokom 3. a 4., ktoré začínajú v cca. 25. až 30. minúte cvičenia a trvajú cca. 20 minút (na sebe tento stav spozoruješ zrýchlením tepu, výraznejším dychom, a tým aj zahriatím tela, ktoré reaguje prirodzene potením s cieľom ochladiť sa) a ako ho plynule strieda prevaha jinu – parasympatického nervového systému, pomalosti, jemnosti a výdrže od 5. kroku (čo sa prejaví spomalením všetkých životných funkcií tela ako napr. tep, dych). Aj napriek zachovaniu pravidla skladby praxe v podobe pyramídy môže byť každá lekcia iná, v závislosti od kreativity lektora a pokročilosti skupiny.

 

V čom je odlišná od ostatných druhov yogy?

 

Nakoľko Power yoga je moderným, západným štýlom yogy, len zriedka sa v nej používa sanskrit (nakoľko je pre nás nezrozumiteľný), slovné inštrukcie lektora obsahujú skôr termíny z anatómie, ktorými dokresľuje efekt prevedenia asán na pohybový aparát tela (a v tých už zmysel nachádzame). Taktiež by si v nej márne hľadal ezoteriku či mysticizmus, čo si však nemýľ s absenciou nástrojov tréningu mysle. K Power yoge meditácia či dychové technikyod počiatku patria, nakoľko práca s mysľou je popri záujme liečiť yogou telo rovnako zadefinovanou potrebou zaneprázdnených a rýchlo žijúcich západných ľudí. To, že si na lekcii Power yogy, si všimneš aj popri zavretých očiach, nakoľko ju sprevádza zväčša rytmickejšia yoga hudba, ktorej prítomnosť oceníš najmä v dynamickej sekvencii. Často sa k jej zintenzívneniu prizývajú aj rôzne pomôcky v podobe činiek-jednoručiek, pružiacich gúm-expanderov, pilates kruhov, fit lopty, bosu balančnej polgule a pod.

 

Ja zvyknem hovoriť, že Power yoga je balíček 4v1 obsahujúci aktívny strečing + efektívne kardio + posilňovanie s vlastnou váhou + vedenú meditáciu. O jej zameraní na silu, funkčnosť a pružnosť tela a o účinkoch v podobe formovania postavy cez spaľovanie podkožného tuku a posilňovanie svalstva Ti prezradím viac v 2. časti tohto blogu Power yoga – princípy & benefity.

 

Môže sa stať, že sa s ňou stretneš zaodetou aj v inom názve – napr. Flow yoga, Vinyasa yoga, Fit yoga, Bodyforming yoga a pod. Nezávisle od názvu, ak preferuješ dynamickejší štýl yogy, určite si ju obľúbiš. Ak Ťa láka objaviť jej čaro a vyskúšať si ju na vlastnej koži, máš jedinečnú príležitosť práve teraz, ešte v predstihu, pred príchodom leta – pridať sa k nám na môj WORKSHOP Formovanie tela a spaľovanie tukov s POWER YOGOU!

 

Ak chceš prísť na workshop a dopomôcť tak estetike svojho tela a pohode svojej mysle, tu je zopár dôležitých informácií:

 

Kedy: v piatok, 17.5.2019

Trvanie: 3 hodiny, 18,00-21,00

Kde: Joga zdravo, Nám. slobody 13, Bratislava

Cena: 30 EUR

Viac info k rezervácii a obsahu workshopu na www.jogazdravo.sk a určite potvrď svoju účasť aj na FB evente.

Teším sa na Teba a nezabudni prísť v športovom, budeme sa nie len učiť, ale aj cvičiť 🙂