officeyoga.sk > Joga inšpirácie  > Odkaz jogy v čase režimu #somdoma

Odkaz jogy v čase režimu #somdoma

Viac ako dva týždne režimu #somdoma máme väčšina z nás za sebou a či už pracujeme formou home office alebo chodíme klasicky do práce (všetká česť a vďaka za každého, kto prispieva k tomu, aby táto krajina v týchto ťažkých časoch fungovala, ako aj tým, ktorí ešte ťahajú našu ekonomiku), alebo podaktorí, žiaľ, o možnosť pracovať nedobrovoľne prišli (či už zamestnanci alebo mnohí podnikatelia) – väčšinu z nás spája skutočnosť, že sme viac času doma, ako obvykle. A kým týždeň-dva je taký vhodný čas na spamätanie sa, porobenie toho, na čo domácnosť dlhšie čakala, ale aj oddýchnutie si od doterajšieho neustáleho náhlenia sa, trávenie času činnosťami, ktoré sme vždy odkladali pre „dôležitejšie“ povinnosti, ako aj príležitosť stať sa expertom na donedávna neznámy pojem COVID-19, tak po uplynutí tých pár dní už je dôležité zbystriť pozornosť. Lebo zisťujeme, že to nebol len týždeň a s najväčšou pravdepodobnosťou to nebudú ani tri a možno i mesiac je málo, aj pri optimistickom scenári, čím sa otvára otázka, ako ten režim #somdoma zvládnuť bez významnejších následkov na našom fyzickom či mentálnom zdraví. A keďže nie som lekár, ani vedec, ale som právnik (v čom sa teraz z pozície inštitúcie podporujúcej podnikateľov Slovak Business Agency plne realizujem a roboty máme vyše hlavy) a joga lektor, tak by som rada prispela k tejto téme práve z pohľadu jogy ako učenia a filozofie.

 

Z vonka dnu

Jedným z odkazov jogy je aj návrat k sebe samému, návrat „domov“ ako ja zvyknem hovoriť na joga lekciách. Po sociálnych sieťach v týchto dňoch koluje jogovo ladený príspevok, ktorý vyzýva „keď nemožno ísť von, choď dnu, k sebe“ a práve táto myšlienka mi ako prvá napadla, keď sa 13. marca prijali prvé mimoriadne opatrenia súvisiace so šírením korona vírusu u nás – medzi ktoré patrila aj povinná karanténa pri návrate zo zahraničia či odporúčanie Ministerstva zahraničných vecí SR necestovať do zahraničia s hrozbou, že v najbližších týždňoch až mesiacoch nebude možný pre výpadok dopravy návrat späť. Prečo som sa už v danom momente „utiekala“ k nejakým joga odkazom, ktoré si mám z danej situácie tlmočiť? Lebo ma nezastihla práve v „ideálnom“ momente. Práve sme totiž doma s mojim mužom dumali, čo s vyše 2-týždňovou, dlho plánovanou dovolenkou na krásnom lokálnom ostrove na Maldives, kde sme mali odletieť priamym letom z Viedne nasledujúci deň. Po vyhodnotení všetkých za (môj muž) a proti (ja) to napokon dopadlo tak, že som vybalila kufre, objednali sme si burgre s hranolkami a zapili to, že sa dovolenka nekoná a že zostávame doma, fľašou vína (to bolo jediné, čo sme doma mali, nakoľko chladnička bola prázdna, veď sme sa chystali na dlhšie preč). Priznám sa, aj som mala slzy na krajíčku, ale pri tých správach o rastúcom počte nakazených som sa v duchu prepleskla so slovami „Petra, spamätaj sa! Mohlo by byť ďaleko horšie!“ a od toho momentu som sa preorientovala. Doslova. Proste som sa okamžite adaptovala na aktuálnu situáciu a na akúkoľvek plánovanú dovolenku som zabudla (uhm, nebolo to až také ľahké, občas mi ju môj muž pripomenul slovami „na Maldives je 32 stupňov, či práve pristálo naše lietadlo, či pozri sa na karanténny luxusný rezort na Maldives pre nakazených koronou, alebo aha ako vyzerá nemocnica v Male v porovnaní s Antolskou v Petržke a pod.“). Samozrejme, mojej pozitívnej nálade a neklesaniu na duchu prispievala od počiatku aj skutočnosť, že som nezostala bez práce a že ako právnik môžem pracovať v režime home office, a aj keď ako joga lektor výpadok v príjme ako podnikateľ mám, s tým som rátala na určitý čas, práve pre plánovanú dovolenku. A aj preto by som vo všetkej úcte chcela venovať tieto jogínske rady & odporúčania najmä tým, ktorých situácia je podobná tej mojej, lebo absolútne rozumiem, že mnohí majú teraz úplne iné starosti.

Keď nemožno ísť von, choď dnu, k sebe...

Neviditeľná joga

K jogovej náuke patrí okrem fyzických pozícií – asán, ktoré v týchto dňoch môžeme praktizovať na základe stoviek online joga vidí, aj filozofia. Niečo hlbšie, čo na prvý dojem ako joga vôbec nepôsobí. Ide o učenie vhodné pre pestovanie jogína v nás v bežný deň, aj ďaleko za hranicami joga podložky. Opiera sa najmä o dielo Yoga sutras, ktoré indický mudrc Patanjali publikoval niekedy v rozmedzí 4.-2. st. nl. a nakoľko ide o hodnoty v prvom rade všeobecne ľudské, až potom by som ich nazývala jogínske a pod., tak nie sú o nič menej aktuálne ani dnes. Možno by som si dovolila povedať, že súčasná situácia je akousi výzvou k tomu, či podľa nich (ešte) vieme žiť. Prídate sa ku mne absolvovať túto výzvu?

Tak potom ako prvé skúsme z nasledujúcich 15 sanskritských slov, na základe ktorých vám v nasledujúcich častiach tohto blogu predstavím 15 joga zásad v praxi nedobrovoľného domáceho režimu, identifikovať tie, ktorých význam poznáme a v priebehu dnešného dňa si všímať, či ich aj za hranicami joga podložky, v bežnom živote nejako prakticky využívame. 

Lebo v dnešnej dobe plnej informovanosti už nie je náročné vedieť, čo robiť, tou náročnou časťou je začať to robiť a neprestať.


1. SANSKALPA

2. DHYANA A ASÁNA

3. DHARANA

4. TAPAS

5. SVADHYAYA

6. PRANAYAMA

7. SHAUCHA

8. AHIMSA

9. SATYA

10. ASTEYA

11. APARIGRAHA

12. BRAHMACHARYA

13. SANTOSHA

14. PRATYAHARA

15. ISHVARAPRANIDHANA

 

Mnohé z nich určite poznať nebudeš a to vôbec nevadí. Vyber si kľudne jednu – či už je to všeobecne známy jogový pojem asána – fyzická pozícia tela, zážitok tela alebo pranayama – dychová technika. A skús nasledujúce hodiny pozorovať, v akých polohách vykonávaš jednotlivé činnosti, ako sa Tvoje telo pri tom cíti, či započúvať sa občas do svojho dychu. A zajtra Ti prinesiem v blogu praktické využitie prvých piatich zásad v nedobrovoľnom domácom režime.