officeyoga.sk > Fyzio Yoga  > Čo na yoge (ne)robiť, ak…?

Čo na yoge (ne)robiť, ak…?

Často sa stretávam s touto otázkou, zakončenou rôznymi diagnózami – od zranení a operácií, cez zdravotné obmedzenia, až po konkrétne bolesti pohybového aparátu či disbalansu v ňom. Ja sama pred každou hodinou aktívne oslovujem skupinu a osobitne nových klientov, či nemajú nejaké zdravotné ťažkosti, o ktorých by som ako ich lektorka yogy mala vedieť a pomáham im k odpovedi príkladným vymenovaním tých najčastejších. Viem, že na Slovensku nie je lektor yogy zodpovedný za prípadné zranenie na jeho hodine tak, ako napr. v USA, kde majú yoga lektori aj zákonnom povinné poistky pre tento prípad, ale napriek tomu si ja tú zodpovednosť vytváram sama. 

 

Vnímam to tak, že ako klienti-yogíni prichádzate na yogovú prax s dôverou k lektorovi, ktorý ju vedie a inštruuje vás do konkrétnych asán. Nakoľko ja sa zameriavam na praktizovanie yogy v súlade s pravidlami anatómie a fyziológie, zdravotný a bezpečnostný aspekt je pre mňa na prvom mieste. Tejto téme som sa venovala už v predchádzajúcom blogu 10 pravidiel bezpečného cvičenia yogy. Yogínom s rôznymi obmedzeniami preto ponúkam pomôcky, variácie, obmeny, ale aj úplnú náhradu konkrétnych pozícií, ideálne je, ak sa nezašijú niekde vzadu v miestnosti, ale naopak, dajú sa blízko pri mňa, nech ich môžem kontrolovať a prípadne slovne usmerniť a dotykom napraviť. Mne samej nerobia dobre záklony krčnej chrbtice, nakoľko ju namáham pri práci za počítačom niekoľko hodín denne, ale neraz som sa stretla s tým, že mi lektorka na yoge tú hlavu vyslovene nasilu do záklonu štelovala. A to som vo výhode, lebo som certifikovaný lektor yogy, ale čo bežní klienti bez tejto vedomosti? Aj to je dôvod, prečo som sa rozhodla napísať tento blog – aby slúžil ako jednoduchá a rýchla pomôcka pre každého, kto chce cvičiť yogu zdravo, bezpečne a efektívne, aby bola pre neho terapiou a nie žiadnou hrozbou v podobe úrazu či zhoršenia už existujúcich problémov.

 

 

Verím, že si v tabuľke našiel práve tú svoju diagnózu. Ak nie, kľudne mi napíš a ja ju rada doplním. Nezabúdaj na to, že skolióza či neflexibilita nie sú zdravotnými obmedzeniami. Naopak. Sú len dôsledkom nesprávnych pohybových návykov a stereotypov, či absencie spinálnych/naťahovacích pohybov resp. nadmerného posilňovania a tým pádom skracovania svalov. K nim je práve yoga ako druh pohybovej aktivity priam šitá na mieru.

 

Samozrejme, v yoge je pozícií a ich variácií nekonečno. Skús nájsť logiku v pravidlách, ktoré pasujú k Tvojim obmedzeniam a naučíš sa tak svojpomocne si uspôsobiť každú jednu novú pozíciu. Ja sa jednotlivým diagnózam vo vzťahu k yoge budem postupne venovať v osobitných blogoch. Veľkým zdrojom inšpirácie sú pre mňa tak skúsenosti z výučby, reakcie yogínov so zdravotnými obmedzeniami na jednotlivé pozície a techniky v yoge, ale najmä pravidelné a nikdy nekončiace sa štúdium anatómie, či výborná odborná literatúra yogy ako napr. knihy Yoga ako medicína od Timothy McCall, Yoga – fakty a mýty od William J. Broad, či Yoga anatómia od Leslie Kaminoff a Amy Matthews. Ak Ťa v yoge zaujíma aj jej anatomická, fyziologická a celkovo zdravotná stránka, rozhodne Ti ich odporúčam.

 

TIP NA ZÁVER: Nezabúdaj na to, že kým pre niekoho môže byť daná pozícia nápomocná a príjemná, tak naopak Tebe môže škodiť.  Akákoľvek necitlivosť, mravčenie, vystreľujúca bolesť či bariéra v pohybe je výkričník, ktorý stojí nad všetkými horeuvedenými pravidlami. Nechoď v yoge cez bolesť, ak sa ozve, urob krok späť. Nauč sa preto počúvať svoje telo a nehľadať odpoveď v zrkadle, na instagrame či na vedľajšej podložke, ale len na tej svojej 🙂