officeyoga.sk > Office Yoga  > Yoga v práci? A prečo nie!

Yoga v práci? A prečo nie!

Koľko hodín vy alebo vaši zamestnanci denne presedíte? Či už za kancelárskym stolom alebo pri inej práci – na základe prieskumu Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) viac ako 60 % dospelej svetovej populácie trpí sedavým spôsobom života. Podľa oficiálnej definície vtedy fyzická aktivita trvá za týždeň menej ako 90 minút (!). Najčastejšími prejavmi tejto sedavej choroby je atrofia svalstva, osteoporóza kostí, deformovanie chrbtice, ale aj chronická únava ba až vyhorenie, obezita, kardiovaskulárne problémy ako vysoký tlak, či metabolické poruchy ako je cukrovka.

Som certifikovaná lektorka Power yogy a právnička v jednom. Práve táto netradičná kombinácia mi pomáha pri výuke yogy lepšie rozumieť ľuďom so sedavým zamestnaním a celkovo vysokým pracovným nasadením. Dôsledky sedavého zamestnania na telo a myseľ veľmi dobre poznám a už od čias štúdia práva som našla práve v yoge prostriedok, ktorým ich zmierňovať a liečiť. Yoga je práve takou aktivitou, ktorá sa dá praktizovať po telesnej ako aj duchovnej stránke kdekoľvek (áno, aj mimo yoga podložky), počas bežného dňa, za kancelárskym stolom nevynímajúc – pričom jediné „vybavenie“, ktoré k tomu potrebujeme je naše telo a cez vedomý dych prilákanie pozornosti svojej mysle. Preto som vytvorila projekt Office YOGA, ako formu pozvánky yogy do nášho každodenného života.

Názov môjho projektu nie je práve tradičný, ja viem. Ale má svoj hlbší význam, ktorý vám rada vysvetlím. Cez slová „office“ a „yoga“ je mojím cieľom sprostredkovaním vlastnej kombinácie právnička plus yoga lektorka šíriť možnosť prepojenia práce v office, sedavého zamestnania s aktívnou yogovou praxou. V širšom slova zmysle, chcem zvýšiť povedomie o nevyhnutnosti kompenzovať sedavý spôsob života športom – či už yogou, ale aj častou chôdzou a funkčnými, zábavnými tréningami. A v neposlednom rade pridať sa k podpore iniciatívy za work-life balance, t. j. mať popri práci čas na hobby, rodinu či priateľov, ale tiež na seba – čo sa dá ideálne skombinovať práve športovými aktivitami.

Za logo office yogy som si po dlhom premýšľaní zvolila spinku, ktorá je v officovom prostredí znakom „spájania“ dokumentov, pričom yoga v preklade z indoárijského jazyka sanskritu znamená „spojenie tela a mysle“ – a práve cez symboliku spinky, ktorá v mojom logu navyše zosobňuje aj základný yogový sed lotos so spojenými dlaňami  –  chcem v prenesenom slova zmysle prepájať office život s yogou a poukázať na to, že toto spojenie je nie len možné, ale navyše aj zdraviu a úspechu prospešné.

Pridajte sa a dovoľte tak vykročiť yoge aj mimo hraníc svojej yoga podložky. Office YOGA  zapája pohyb do sedavého spôsobu života, kde nie je prekážkou ani elegantný kostým či zvedavé oči kolegov v open space.

 

Ak si zamestnanec, môžeš si ju podľa mojich inštrukcií a foto-návodu zacvičiť v pohodlí svojej kancelárie kedykoľvek – stačí, ak si vyberieš zostavu yoga cvikov podľa svojich potrieb a venuješ jej svojich 10 minút času – bolí Ťa krk? Skús začať TU. Nevieš, či sedíš správne? Skontroluj si to TU. Máš pocit stuhnutých kĺbov? Návod, ako ich roztancovať nájdeš TU. A celkovo by si rád kompenzoval svoje sedavé zamestnanie bez toho, aby si ho musel zmeniť? Moje rady & tipy ako to robím ja si prečítaš TU.

 

Ak si zamestnávateľ, venujte jej nácvik či pravidelné cvičenie svojim zamestnancom ako benefit, ktorý sa vráti obom stranám niekoľkonásobne.

 

Prínosom tohto obojstranne výhodného zamestnaneckého benefitu budú pre zamestnávateľa:

  1. Zdraví zamestnanci bez bolestí chrbtice či kĺbov, čo znižuje riziko výskytu chorôb z povolania a tým pádom aj budúce náklady zamestnávateľa na PNky či peňažné kompenzácie.
  2. Zvýšenie efektivity a výkonu na pracovisku ako priamy následok zlepšenia fyzickej a psychickej kondície zamestnancov, schopnosti koncentrovať sa a nebyť roztržití ako aj zvládať stres.
  3. Predchádzanie syndrómu vyhorenia vďaka podpore work-life balance, ktorý je trendom moderných západných krajín a postupne si ho osvojujú aj spoločnosti na Slovensku.
  4. Zdravá a pozitívna atmosféra na pracovisku, zlepšenie medziľudských vzťahov vychádzajúc aj zo spoločného hobby a praktizovania meditácie podľa pozitívnej psychológie.
  5. Výhodný náklad zamestnávateľa pre podporu kompenzácie sedavého spôsobu života priamo na pracovisku v porovnaní s nákladmi na iné individuálne či jednorazové benefity.
  6. Využitie priestorov pracoviska, do ktorých prichádza lektor yogy osobne ako aj šetrenie prostriedkov i času zamestnanca, ktorý by potreboval pri presúvaní sa kolónami za cvičením.

Moju Office YOGU je možné využiť na pracovisku vo dvoch formách:

  1. Pravidelné cvičenie na mieru šitej zostavy yogy podľa potrieb zamestnancov v priestoroch pracoviska (napr. 1 – 2x týždenne v konkrétne stanovený čas v trvaní 60 minút).
  2. Nácvikom stoličkovej yogy, správneho sedenia a odstránenia najčastejších zlozvykov (napr. praktický seminár v trvaní 2-3 hodín a jeho opakovanie každé 2-3 mesiace, poradenstvo zamestnávateľovi pri doplnení priestorov o jednoduché nástroje pohybu, praktické tipy zamestnancom, ako kompenzovať sedavý spôsob života a aké pomôcky by v ich kancelárii nemali chýbať).

 

Pohyb je návyk. Ak zvládneš adaptáciu, potom sa stane pre Teba už automatickou voľbou. Ver mi, ja bez neho nedokážem existovať a plánujem si ho na týždeň dopredu, aby sa nikdy nestalo, že naň nezvýši čas (napr. pre iné návyky dnešnej doby typu prezeranie si sociálnych sietí). Keďže v dôsledku pohybu sa v našom tele produkujú hormóny šťastia endorfíny, pri jeho absencii Ti jednoducho začne chýbať. Lebo si spomenieš na tú dobrú náladu, odpútanie sa od myšlienok na povinnosti či starosti, spokojnosť so sebou samým, skutočný hlad, ako aj zlepšenie spánku vďaka zaslúženej únave. Niekedy však ani 1 hodina poctivého cvičenia nemusí stačiť, ak presedíme denne 8 hodín v práci, k čomu prirátaj minimálne hodinu na presun u väčšiny v polohe šoféra či státím v preplnenej MHD ovešaní taškami. Dnes už takmer každý smartfón vyhodnocuje čas strávený za mobilnou obrazovkou a po prirátaní tohto času zisťujeme, že naša chrbtica je v nesprávnej polohe cca. polovicu z nášho dňa. Aj preto odporúčam cvičiť všade tam, kde sa dá, a začať môžeš hneď teraz za svojím kancelárskym stolom alebo cvičenie dopriať celej firme vďaka službe Office YOGA.