officeyoga.sk > Asány  > Yoga pre lepšie trávenie

Yoga pre lepšie trávenie

V poslednej dobe sa s nimi akoby roztrhlo vrece – čo mám na mysli? No predsa rôzne diagnózy, ktoré sú odpoveďami gastroenterológov či rôznych samotestov z lekární (v horšom prípade internetových diskusií) na to, prečo máš problémy s trávením? Od nedostatku tráviacich enzýmov, cez laktózovú či histamínovú intolerancia, nepriateľku lepku celiakiu, až po tajuplnú skratku SIBO (prerastanie baktérií v tenkom čreve), meteorizmus, syndróm dráždivého čreva, reflux a rôzne zápaly orgánov nášho metabolizmu (zabudla som na niečo?). Prejavy typu hnačka či zápcha ako aj neustále nafúknuté brucho a nepríjemná bolesť sprevádzaná únavou, nechutenstvom a úbytkom na váhe, či naopak neustálou chuťou do jedla a priberaním, môžu mať naozaj rôznu príčinu, a aj keď sa lekár na základe testov či príznakov ustáli na konkrétnej diagnóze, výzva prichádza v podobe liečby. Tá si totiž vyžaduje pohľad z viacerých aspektov – tak výživy (nie len jej obsah a pôvod, ale aj  spracovanie, rozloženia počas dňa, veľkosť porcií či tempo konzumácie) ako aj životosprávy celkovo – pohyb, denný režim, návyky, zvládanie stresu, práca s mysľou či vzťahy – a tu zachádzame až do psychosomatiky…

 

Vychádzam totiž zo skúseností mojich yoga klientov ako aj svojej, nakoľko nafúknuté brucho bez problémov so stolicou či bolestí ma trápi striedavo už rok. Jediné, čo mi pomáha je akceptácia laktózovej intolerancie a k tomu nízkosacharidová strava, jej konzumácia pravidelne bez hltania a v kľude,  ako aj schopnosť uvedomiť si, čo mi spôsobuje stres, strach, obavy či úzkosť a vedomá práca s mysľou pri zvládaní týchto emócií. Prvú pomoc som však, ako lektorka yogy, našla kde inde – ako v yogových asánach. Práve tie mi – tak po stránke fyziologickej ako aj psychickej – pomohli príznaky tohto problému zmierniť. Rada by som sa s Tebou o yoga tipy pre lepšie trávenie podelila, ak Ťa trápi niečo podobné a aj napriek dodržiavaniu naordinovanej liečby sa problém občas vracia.

 

Čo má spoločné Tvoja psychika s trávením?

Veľa. Tráviace orgány sú jedným z najčastejších miest, na ktorých sa „vybúri“ psychika človeka. Ale ak máme zostať len pri vedecky overených poznatkoch, tak vysvetlením, prečo práve stres, nepokoj, obavy či hnev sú hlavnými nepriateľmi trávenia, je fungovanie tej časti našej nervovej sústavy,ktorú vôľou neovládame, na základe dvoch princípov – parasympatikus a sympatikus. Parasympatický nervový systém nesúci prívlastok „nervy pokoja“, slúži metabolizmu a regenerácii. Stará sa o pokoj, oddych a šetrenie sa. Jeho protihráč v podobe sympatického nervového systému spôsobuje zvýšenie výkonu organizmu a je aktívny pri dynamickom správaní a námahe. Ak zúžime ich úlohu pri trávení, platí rovnica – čím viac stresu, tým aktívnejší je sympatický nervový systém – čo má za následok narušenie procesov nášho metabolizmu, ktorý ideálne pracuje, keď je telo v kľude. Čiže pri neprirodzenej prevahe sympatika môžu nastať voči tráveniu dva extrémy – jeho nadmerné zrýchlenie, ktorého výsledkom je, že nás preženie (hnačka) alebo naopak spomalenie a narušenie procesov zodpovedných za chod nášho metabolizmu. Udeje sa to z dôvodu, že všetku energiu telo venuje tomu, čo nám spôsobilo stresa a na trávenie jej viac nezostáva. Naopak, pri aktivácii parasympatika má telo možnosť venovať energiu práve tráveniu. Čiže tie rady typu – že konzumovať jedlo by sme nemali pred televízorom, pri práci alebo za pochodu, ako aj v napätí a po ňom zase nevykonávať nič namáhavé a umožniť žalúdku a črevám pracovať – sú voči fungovaniu nášho autonómneho nervového systému absolútne logické a správne.

 

A keďže viaceré vedecké štúdiá už dávno potvrdili, že praktizovaním yogy dochádza k znižovaniu stresu a úzkosti, tak skús objaviť jej účinok na psychiku aj mimo yoga podložky, v Tvojom každodennom živote (viac som o tom písala TU). Skús začať vedomým, hlbokým a spomalený dychom, nájdi si niekoľkokrát za deň čas na zastavenie sa, poobzeranie, a užívaj si prítomný okamih prostou všímavosťou a len tak na chvíľu buď. Postupne objavuj účinok meditácie, ktorá Tvoju prácu s mysľou a teda aj samotnú psychiku môže veľmi obohatiť. Vyber si formu a spôsob meditácie, ktorý je vhodný pre Teba – nie je potrebné ju prepájať s náboženstvom, sedieť v lotosovom sede či vyslovovať rôzne zaklínadlá. Duchovná stránka yogy je veľmi pestrá a práve jej liberalizmus a tolerancia Ti umožňujú vybrať si to, čo sa Ti páči a hodí a variovať to do podoby hodiacej sa k Tvojej osobe a spôsobu života 🙂

 

Ktoré yogové asány Ti môžu byť prvou pomocou?

Je ich viacero, preto som vybrala pre Teba tie najzákladnejšie, ktoré zvládneš kdekoľvek, bez potreby nejakých pomôcok či športového odevu. Môžeš vyskúšať aj rôzne variácie z nich, a Tvoje trávenie Ti samo napovie, ktoré sú najúčinnejšie práve pre Teba. POZOR! Ak sa chystáš na svoju yogovú prax, tak nezabudni predtým cca. 2-3 hodiny nejesť nič zaťažujúce, ideálne vôbec a rovnako pozor aj na pitný režim, ktorý by mal byť pravidelný počas dňa a nie nárazový, lebo ani žblnkajúci žalúdok a tlak plného mechúra nie je počas cvičenia ničím príjemným.

UŽITOČNÝ TIP! Nezabúdaj pri všetkých týchto pozíciach na 1-2 minúty pobudnúť a popri tom dýchať do brušnej dutiny, čím nie len, že dochádza k stimulácii činnosti žalúdka pri tvorbe tráviacich enzýmov a štiav, ale aj čriev pre podporu peristaltiky, zároveň tieto orgány získajú priestor, aby sa mohli plnohodnotne realizovať (v porovnaní so stavom “tlačenice” ktorú im spôsobuješ tým, že cez deň brucho neprirodzenej sťahuješ). Prenikaj do rotačných asán (napr. z príťahu kolena k hrudi či z kolísky) postupne, za sprievodu dychu a dopraj si vďaka nim prirodzenú automasáž a kompresiu v dôsledku akéhosi „žmýkania“ tela, ktoré prekrví a rozhýbe presne to, čo je z rôznych príčin zablokované. A v neposlednom rade, skús nájsť medzi pozíciami aj tú, ktorá by mohla byť prirodzenou polohou pre podporu vyprázdnenia, nakoľko tá, ktorú v modernom svete používame, ňou, žiaľ, nie je. Veď napokon existuje aj množstvo funny obrázkov a vtipov k vplyvu yogy na náš metabolizmus, ktorých sa obávajú najmä začiatočníci, takže skús ich namiesto strachu z trapasu využiť vo svoj prospech 🙂